Live-textning i undervisning

Anledningarna att använda live-textning i undervisningen kan vara flera. Kanske är det ett absolut behov, när en student har nedsatt hörsel. Men det kan också vara bra att erbjuda textning till studenter som föredrar att få undervisningen textad oavsett orsak.

Använd Presentera Live i PowerPoint under föreläsningar

Under en föreläsning, online eller i sal, kan du dela din PowerPoint-presentation live. Studenterna kan då välja att koppla upp till dina presentationsbilder via dator, surfplatta eller smartphone. De som anslutit via egen enhet kan välja vilket språk de vill få undertexten på. Det finns över 60 språk att välja mellan. Presentera live har också fördelen att studenterna kan bläddra bakåt (men inte framåt) i presentationen samt läsa all tidigare textremsa.

De som inte är intresserade av att se föreläsningen textad kan låta bli att koppla upp sig till live-läget och bara delta i föreläsningen som vanligt.

I filmen visar Kevin Stratvert hur man använder Presentera Live.

Tänk på

De som använder Presentera live kommer bara att få textning på det du säger. När det uppstår samtal så behöver du upprepa det deltagaren just har sagt om det ska synas i text. Om föreläsningen ska innehålla mycket dialog rekommenterar jag därför Teams liveundertexter istället…

Använd Teams liveundertexter under seminarier

Med en enkel knapptryckning kan deltagare i ett teams-möte aktivera live-textning. Att som sägs i mötet kommer då att textas i realtid.

I skrivande stund finns live-text i Teams på 28 språk, bland annat svenska och engelska. För aktuell information se Microsofts artikel Use live captions in a Teams meeting.

I filmen visar Mike Tholfsen hur du använder Teams liveundertexter.

Tips för att göra live-textningen så korrekt som möjligt

• Tala tydligt och ej för snabbt.
  • Tala en i taget.
  • Använd en bra mikrofon och rikta ditt tal in i den.
  • Befinn dig i en lugn miljö utan bakgrundsljud.