Använda tabeller i Word för att skapa layout

I Word kan man infoga tabeller för att lista upp information eller data på ett lämpligt sätt. Men man kan också använda tabellfunktionen för att skapa layouter i Word.

Om du känner lite osäker på hur tabeller fungerar i Word, kan jag rekommendera att titta på sektionen tabeller i filmen ”Word för uppsatsskrivande” som Universitetsbiblioteket har gjort, innan du fortsätter med denna guide.

Infoga en tabell

I ditt Word dokument så går du fliken ”Infoga” och väljer ”Tabell”. Välj hur stor tabellen ska vara (du kan alltid justera detta efteråt) och infoga tabellen.

Ta bort kantlinjer

Markera hela tabellen och välj fliken ”Tabelldesign” och menyn ”Kantlinjer” där du väljer ”Ingen kantlinje”

Slå på stödlinjer

Om din tabell utan kantlinjer inte syns längre så kan du slå stödlinjer. Dessa linjer är till för att visa vara alla celler finns i din tabell men stödlinjer syns inte när skriver ut eller skapar en pdf.

Markera din tabell (det räcker med att du klickar i en cell). Gå till fliken ”Layout” (Längst till höger), och klicka på ”Visa stödlinjer”.

Justera och sammanfoga celler

Nu kommer vi till den delen då du kan börja forma layouten som du vill. Istället för att använda tabbar eller ännu sämre mellanslag kan du nu formatera layouten med cellerna i tabellen.

Till att börja med kan du  vid behov lägga till rader och kolumner genom att klicka på plustecknen. Du kan också justera storleken på cellerna.

Om du vill styra layouten ytterligare kan du sammanfoga celler med varandra. Du sammanfoga både vertikalt och horisontellt. Detta ger dig mycket kontroll över hur text och även bilder ska visas på en sida i Word.

 

 

Du kan också kontrollera storlek på cellerna med Autoanpassning, höjd och bredd, samt justera orientering och marginaler.

Exempel

Med dessa kunskaper kan du nu på enkelt sätt skapa avancerade layouter. Nedan följer några exempel på vad som går att göra.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *