Konsten att hantera sin anknytning

I sommar har jag kommit på vad hemligheten är för att odla fina gurkor, det är att vattna ofta och mycket! Jag kan tänka mig att många av er som läser detta tänker att det inte var mycket till hemlighet, att gurkor behöver vatten är mer en självklarhet. Och så är det ju, en hemlighet för en man är en självklarhet för en annan. Nu ska jag berätta om en självklarhet i stället.

För att hantera min telefon använder jag mig av tele.liu.se. Eftersom jag jobbar på Teleservice har jag både en Android och en iPhone. På min iPhone så skickas tele.liu.se ut automatiskt, men på min Android har jag själv skapat en genväg till sidan. De gjorde jag genom att gå in på sidan https://tele.liu.se på min webbrowser klickade tre prickar i högra hörnet och valde där att ”Lägg till på startskärm”.

Inne på tele.liu.se använder jag mig främst av det som kallas Quick. Den hittar jag när jag klickar de tre meny strecken uppe till höger. Där har jag skapat 4 olika scenarion som jag snabbt kan aktivera genom ett klick.

Den jag mest använder är ”Åter om 1 timme”. Det händer titt som tätt att man blir indragen i ett möte eller får en uppgift som kräver en timmes fokus och då kan jag snabbt se till att min telefon inte kommer att störa mig.

Åter nästa arbetsdag” ligger som nummer två och är mestadels en rest från att barnen var mindre. Då det inte var helt ovanligt att man var tvungen att skynda till dagis för att hämta upp en snorig dotter vars närvaro blivit klassad som en storskalig smittohärd. Oftast kunde man arbeta hemifrån eller få barnvakt så att man kunde vara på jobbet igen dagen därpå.

Därefter kommer ”Sjuk” som är obestämd precis som sjukdomar oftast är. Den är aktiverad tills jag själv friskförklarar mig.

Återkommer dag” är också en fortlöpande status som jag själv avslutar den dag jag återkommer.

Jag vill rekommendera dig att själv skapa några sådana snabbknappar under Quicken! Det är enkelt och självförklarande. Klicka på det lilla kugghjulet och testa dig fram. Det är lika enkelt som att hälla vatten på gurkplantor!